משק חקלאי פנימיה בית ספר
בית ספר חקלאי ניסויי כדורי
ההרשמה לפנימיה לשנה״ל הבאה נפתחה! התקשרו עכשיו: 050-6234941 חגית
יום שבת24/06/201715:14
  בית ספר חקלאי ניסויי כדורי
 
 
דף הבית >> בית הספר >> כללי >> טיפוח ונקיון סביבה - טו"ס
חזור לבית הספר
נהלי בית הספר
המועצה הירוקה של כדורי
קישורים לאתרי המגמות
חינוך חברתי
סידורי הרשמה
מרכז למידה
תכנית חברתית שש שנתית -
בעלי תפקידים ודרכי התקשרות תשעו
טיפוח ונקיון סביבה - טו"ס
העתודה המדעית טכנולוגית
מרכז המבקרים
לוח שנה תשע"ו

טו"ס – טיפוח וניקיון סביבה

 
אנו מאמינים כי סביבה מטופחת ונקייה היא תנאי בסיסי ללמידה ולחינוך.
מחקרים בכל העולם מדווחים כי בסביבה מוזנחת ולא נקייה אירעו יותר אירועי אלימות מאשר בסביבה מטופחת ונקייה. 
בשנים האחרונות השקענו בכפר סכומי עתק בבניה, שיפוץ, טיפוח, גינון ונוי. אנו משלמים מאות אלפי שקלים בכל שנה לחברת הניקיון שאמורה לנקות את חדרי הלימוד בסוף כל יום לימודים. אולם, לצערנו הרב, עדיין תלמידים רבים חסרים נורמות חיוביות מספקות.
כך למשל, הם:
זורקים את שאריות המזון או הלכלוך שלהם מחוץ לפח, מקשקשים על שולחנות, חורטים את שמם על רהיטים, מחבלים במזגנים ובציוד, או עוזבים את הכיתה מבלי שהרימו כסא (דבר שלא מאפשר לחברת הניקיון לשטוף את הכיתה).  מטרתנו לשנות מצב זה בכל הרמות.
יעד הטו"ס יקיף גם השנה את כל חלקי הכפר. אנחנו נעבוד ברמה החינוכית, ההסברתית
והמשמעתית לשפר נושא זה. התלמידים יגיעו לכפר מטופח, מסויד, מושקע, ויידרשו לטפח אותו ולשמור עליו.
ייקבעו תורנויות ניקיון, ותלמיד שלא יקיים את התורנות שלו או שיימצא מלכלך ומשחית את סביבתו, 
ייענש בחומרה. כל התלמידים יעברו תהליך חינוכי להפנמת חשיבות הנושא ומכיוון שאנו מאמינים
ב"נאה דורש נאה מקיים", חולק הכפר לגזרות אחריות כאשר מחנכי הכיתות אחראים על מתחם כיתותיהם ואנשי הצוות החינוכי ישובצו כאחראים על הגזרות האחרות.
אנו מזמינים אתכם ההורים להגיע לכדורי במהלך הקיץ ולראות במו עיניכם איזה מאמץ אדיר אנו עושים כדי שילדיכם יקבלו  תנאים מעולים: כיתות מסוידות, אריחים בוהקים, שולחנות נקיים, שטחים ציבוריים מטופחים, ועוד. אנו פונים אליכם בבקשה  לתת לנו גיבוי ולסייע לנו  בהטמעת המסר החינוכי החשוב הזה.
להזכירכם:
* יש לשמור על ניקיון ביה"ס ושלמות הרכוש והציוד. תלמיד שיחבל ברכוש / ציוד – ישלם את הנזק !
* הקשקוש על שולחנות, קירות וכדומה – אסור !
* אין לתלות מודעות ברחבי בית הספר ללא קבלת אישור מרכזת השכבה או מנהלת בית הספר.
 
 

פעילויות בנושא טו"ס

" הבה ונאמר כי מן היום, שבו הדליק האדם לראשונה מדורה, החלה הציביליזציה-  ואנחנו התחלנו לשלם מחירה...
אבל גם הלכלוך, האשפה והפסולת- הלא גם הם עומדים עלינו לכלות הכל!
אז קחו לכם מטאטא, קחו לכם מטאטא גדול..."
(מטאטא גדול/ חיים חפר)
  
אז קחו לכם מטאטא,
ונצא יחד למסע..... מוכנים?
 
ב  ה  צ  ל  ח  ה  !
 
בתוכנית:
·       אדם בתוך עצמו הוא חי         - הגדרת הסביבה
·       אני וסביבתי                         - הכרות עם מעגלי הסביבה                      
·       חסר גלגל – אני גלגל             - אחריות אישית
·       חפש את המפגע או המטרד    - בדיקת מפגע/מטרד
·       ונדליזם והרס? זה לא!           - שמירה על רכוש הזולת כן
ככל שמודעות האדם לבעיות סביבתו תגדל וככל שדרך חיי הפרט והחברה תותאם לשמירה על הסביבה כך תשתפר איכות הסביבה שבה אנו חיים.
לכל אחד ואחת מאיתנו יש היכולת להיות שותפים בעיצוב איכות החיים והסביבה.
אל נשאיר תפקיד זה לאחרים.
סביבה יש רק אחת!
רעיונות:
במסגרת תחרות בריאה בין הכתות/השכבות:
·        מבצע ניקיון: עריכת מבצע ניקיון בכתה/בפרוזדור בחצר...
·        פסול סביבתי:איסוף כל פחיות המשקה, בקבוקי פלסטיק,אריזות שקיות- כל כתה בסוף שבוע ביום חמישי תציג את הפסל הסביבתי השבועי שלה(תחרות)על הפסל יוצב שלט למשל: נוצר מאשפה מקומית ע"י X מכתה.
·         עיצוב פחי האשפה וסביבתם.
·        דוכני הסברה:בכניסות לבנין,בקומת השכבה, ליד הקיוסק, ליד הברזיות . בדוכנים תורני השכבה יסבירו ויעודדו החברים על שמירת הניקיון  וטיפוח הסביבה.
·        אימוץ אתר וטיפוחו: כל כתה/ שכבה תאתר אתר בביה"ס ותהפוך אותו לנעים, יפה ובטוח מבחינה סביבתית. כמו השולחנות בצר, המסדרון(קישוט ועיצוב),פינות הישיבה, עיצוב גינה,אדניות. הצבת שלט:טיפוח וניקיון המקום מתבצע ע"י נאמני איכות הסביבה ______.
 
ניתן לבחור צוות שופטים המורכב רב-גילאי תלמידים, מורים, הורים- יחד יסיירו יעניקו  ניקוד על השקעה, מחשבה ואופן טיפוח (ע"י מקסימום שיתוף תלמידים). הענקת תעודות/פרס תקופתי.
 *פרסום:הכנת כרזות (מנויילנות)לתלייה בלוח מודעות עם סיסמאות קליטות(יהיו תלמידים נאמני לוח מודעות)-
"סביבה נקייה – צו השעה!"
                                                          "לכלכת- שילמת!"  
                    "שומרים על סביבה מטופחת!"  
   "השרותים שלך ובשבילך!"  
*ימי יצירה:סדנאות פיסול וקישוט(אפשר ליצור קשר עם חוג האומנות במכללת עמק יזרעאל/עמק הירדן וסטודנטים יגיעו למפגש עם קבוצות תלמידים.
*עיתונאי שטח: כתבים בנושא איכות הסביבה- טוו"ס יסיירו ויכינו כתבות על אזורים שונים,ראיונות עם תלמידים/מבוגרים . יזמינו ויתאמו מראש "סיור כתבים" בבית הספר את הוריהם, ראש הרשות, מדריכי תנועה..... רדיו קול רגע ויציגו בסיור את בית ספרם יראיינו ויכינו כתבות שטח-
 *בעין המצלמה: עזרה ושיתוף עם רכז מגמת תקשורת אך להכין ראיון צילום ,עריכה,הפקה ושידור במעגל סגור לתלמידי ביה"ס ובאתר האינטרנט שיפתח לנושא...
*פתיחת אתר אינטרנט: של נאמני הסביבה.בהנחיית תלמידי מגמת מחשבים(פרויקט עמיתים)
*ניהול לוח קיר בכתה/בשכבה
*סרטים:הפקת סרטים בנושא הטוו"ס, דיאלוגים(בשיתוף מגמת תיאטרון)המחזה..... יציאה לשטח-                 עבודה עם מצלמה.
*פאנל:הכנה וניהול דיון בנושא ע"י תלמידים.הזמנת מכובדים בנושא...והצגת ההצלחות הפעילויות...(מורים, הורים, תלמידים, הנהלה, פרופ' (בשיתוף ענת אברמוביץ וקשריה עם אנשי אקדמיה...).
 
"מה שמעציב זה לא שכדורי משתנה
שפני הכתות והמסדרונות משתנים
זה ממש לא......
הלא אין דבר שלא נעשה לקראת
 השנה החדשה!
הלא אין דבר שאי אפשר לרמות בצבעים
אז-
צבענו!   סיידנו!   תיקנו!   שיפצנו! ...
אז-
נשאר לנו
לעמוד בקצה...
תוהים: מה בין קבלת כתה נקייה בתחילת השנה
לבין עזיבתה בריצה בסופה של למידה..."
 
ניתנה לנו הכתה יפיפייה צבועה וראויה
ואנו אם כך-
עליה נשמור
בכל ימות השנה! 
                                                   טובה כהן
 
מערכים והצעות:
מס' 1  -  " אדם  בתוך  עצמו  הוא  גר ? "
מטרה: עמידה על הקשר שבין האדם לבין סביבתו וינסה התלמיד להגדיר מה מרכיב את הסביבה בה הוא חי.
עזרים: כרטיסיות משימה+ דפים חלקים ועפרונות
שלבי הפעולה:
·        דיון- מהו מקומו של האדם בסביבה  בה הוא נמצא? האם זה ביתו, הישוב שבו הוא גר, הארץ שלו?
·        שיחה- "רשות הרבים"- השטח שמחוץ לביתו הפרטי-
-         עד כמה לדעת הילדים צריך האדם לחוש אחריות כלפי רשות הרבים?
-         מדוע שיהיה לו איכפת ממה שקורה בשטחים ציבוריים?
מנחה- על נושא זה התמודדו כבר חכמינו בתקופת התלמוד
 וזה הספור: מעשה באדם אחד שהיה מסקל מרשותו לרשות הרבים, מצאו חסיד אחד. אמר לו: "ריקה מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך?" לגלג עליו . לימים- נצטרך למכור את שדהו, היה מהלך באותה רשות הרבים ונכשל באותן אבנים. אמר:"יפה אמר לי אותו חסיד מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך"
(תלמוד בבלי בבא קמא)
מנחה:יש משהו מוזר כביכול כי החסיד מגדיר שטח פרטי של אדם כשטח לא שלו ואילו שטח ציבורי מוגדר כשטח שנמצא בבעלותו.
-         מה אפשר ללמוד מכך על אחריותו של אדם כלפי רשות הרבים?
-         האם הסיפור יכול להתאים גם לימנו, לסביבתנו בבית הספר שלנו?
הסבר:האדם הוא חלק מהמקום בו הוא חי. רשות היחיד יכולה להשתנות(למשל אדם עובר דירה)-אך רשות הרבים נשארת תמיד שייכת לכולם ועל כן כולם חייבים לשמור עליה.
*לאן אנחנו שייכים? – תלוי בפני מי אנחנו רוצים להציג את עצמנו!
כל אדם קשור לסביבה בה הוא חי, ולכן כל אדם צריך לחוש אחריות כלפי הסביבה הקרובה והרחוקה שמקיפה את חיו.
 
מס'  2 -  "  אני   וסביבתי  "
מטרה: הכרת מעגלי הסביבה הקרובה והסביבה הרחוקה.
עזרים: כרטיסיות בשני צבעים, עמוד יציב עליו שלט בו כתוב  "אני",טושים.
שלבי הפעולה:
העולם הפיזי – ירוק                            העולם האנושי-ורוד
גינת הבית שלי                                  תלמידי כתתי
הצמחייה בשכונה                                תושבי הישוב שלי
הגו'נגלים ביערות                               חברים
היבשת                                              כל היהודים בעולם   
הארץ שלי                                          כל אוכלוסיית העולם
הנהרות והנחלים                                כל תלמידי בי"הס
הרחוב שלי                                        תושבי השכונה שלי
העננים באטמוספרה                          ההורים, האחים,
כל העצים בישוב שלי                           בני גילי
בע"ח בחבל ארץ שלי.....                     בני הדודים שלי
וכד'                                                  וכד'
 
הוראות:
כל היגד על גבי כרטיס (אפשר להכין כרטיסים מאוירים מנויילנים)
לפזר על רצפת הכתה עם הפנים כלפי מטה....
באמצע החדר יהיה השלט  "אני"
 
מנחה: כעת נבנה את הסביבה של ה"אני":
* כל תלמיד ייקח לעצמו כרטיס ויחליט באיזה מיקום ביחס לשלט הוא עומד
* מצד ימין העולם הפיזי          מצד שמאל העולם האנושי
* יש להחליט באיזה סדר ובאיזה מרחק מהשלט לעמוד.
* לפי מה מחליטים? לפי קירבה שיש בין מה שכתוב בכרטיס לבין האני כל אחד מהתלמידים הוא "אני".
* לאחר שהסתדרו לסמן על הרצפה את המעגלים שנוצרו מהקרוב לרחוק.
* הנחת הכרטיסים במקום שהתלמיד נעמד והתלמיד חוזר למקומו.
 
דיון:
-         מה חשוב לנו יותר המעגל הפנימי של הסביבה או המעגל החיצוני?
-         האם מה שקורה במעגל הרחוק משפיע על המעגלים הקרובים? כל רחבת הקפיטריה מזוהמת ומלוכלכת האם משפיע על ביה"ס שלי? השכבה שלי? הכתה שלי?
סכום:כל אדם מצוי בתוך עולם אנושי ועולם פיזי מצומצמים המושפעים ממעגלים רחבים יותר של הסביבה. פגיעה כלשהי בסביבה הכללית הרחוקה משפיעה גם על הסביבה הקרובה.
  
מס' 3  – " חסר  גלגל?  –  אני  גלגל ! "
מטרה: שהתלמיד יבין את חשיבות האחריות האישית המוטלת על הפרט ויכיר בכך שמי שמתחמק מאחריות, פוגע גם בעצמו.
הפעולה תכין את הקרקע למעבר מדיבורים למעשים ולנקיטת יוזמה.
עזרים:
·        לתלות בשלוש פינות שונות בכתה בריסטולים על כל אחד מילים של שיר.
·        ניר וטושים לתלמידים
·        כרטיסיות שרשרת ושעון סטופר.
שלבי הפעולה:
·        בחירת 3 תלמידים שיעמדו לצד המורה. משימתם להאזין היטב לסיפור שהמורה יקריא בפני כל תלמידי הכתה ולהמחיז אותו בפנטומימה תוך כדי קריאת המורה לפי ההתרחשות המתוארת בספור
·        לקרוא הסיפור "החלמאי בספינה"
·        כל תלמיד ייגש ויעמוד ליד שיר שהוא מזדהה איתו ביותר כדרך חיים והשקפה על הנעשה בעולם.
·        כל התלמידים שליד בריסטול/שיר מהווים קבוצה . על כל קבוצה להכין כרזת פרסום עם משפט מחץ המתאר בכמה מילים את השקפת עולמם.(בהתאם לשיר אותו הם מייצגים).
דיון: על ההבדלים בשין השירים.
שיר מס '1  – אדישות, בטלה, חוסר אכפתיות
שיר מס' 2 – בסדר עם כולם, מחייך,אבל לא תורם, נמנע מלהזיק אבל גם לא עושה משהו חובי
שיר מס' 3 – שאיפה להגיב ולתקן עיוותים, לשפר.
מנחה: איך כל אחת מההשקפות המבוטאות בשיר מתבטאת במציאות?  בקש מהתלמידים להביא דוגמאות מחיי היום יום שלהם.
דיון: בעצם, למה לאמץ את הגישה של "אני יושב ,רגל פה רגל שם"- לא מזיק אך לא מנסה לשנות את העולם?
בשביל מה צריך ליזום ולקחת אחריות? בהקשר לנושא שלנו טוו"ס- לכל אחד תרומה משמעותית גדולה, כל מי שפוגע בסביבה, וכל מי שתורם לסביבה משפיע על תהליכים גדולים.
מושגים: מפגע= פוגע       מטרד= מטריד
 הסיפור על החלמאי בספינה, השירים
 
מס' 4 – " ונדליזם  והרס  ? -  זה לא ! "
מטרה: להחדיר לתלמיד מודעות להתנהגות לא מתחשבת ומשחיתה הנתפסת כנורמטיבית(רגילה).
התלמיד ייפתח נורמות התנהגות של התחשבות בזולת. בכלל ובמקום ציבורי כפרטי.
עזרים: כרטיסי אירוע, כתבות מעיתונות יומית, תמונות "מציאות"
שלבי פעולה:
·        חלוקת הכתה לארבע, חמש קבוצות
·        כל קבוצה מקבלת "כרטיס אירוע", עם משימות התייחסות אליו
·        המטלה: קריאה, התבוננות וקיום דיון בקבוצה כאשר אחד מתעד את השיח הקבוצתי.
·        ניהול דיון :3-5 דקות בקבוצה
·        בסיום הזמן המוקצב להחליף הכרטיסיות בסבב בין הקבוצות כך שכולם יעברו את כל הכרטיסיות.
·        גמר סבב הכרטיסיות:
ניהול דיון:
·        איזה מהאירועים הרגיז במיוחד? למה?
·        מי מכם מצא עצמו במצב דומה שהוזכר באירועי הכרטיסיות?
·        מהי ההרגשה לגלות כי משהו ניפגע בעקבות פעולות של האחר?
·        מהי לדעתכם הסיבה לתופעות אלה?
·        כיצד ניתן למנוע תופעות כאלה?
עיתונים: גילויי ונדליזם להכין קולא'ז
 
מס' 5 – סקר  דעת  קהל
מטרה:חשיפת התלמיד לנושא הניקיון ורמת האכפתיות של הציבור לכך.
עצם ההשתתפות בסקר יוצרת במשתתפים בו מעורבות עם הנושא.
עמ'  55,61,60,59,  תפזורת
מס' 6 – " חוק  וסדר "
מטרה: התלמיד ישווה בין המוסר האישי והטבעי ונורמות החברה בנושא איכות הסביבה, ובין חוקי המדינה הכתובים לגבי איכות הסביבה.
עזרים: כרטיסיות משימה+ כרטיסיות עם נוסח החוק.
           בריסטול גדול להכנת "אמנת ניקיון", טושים, צבעים ועטים.
שלבי הפעולה: לחלק לכל קבוצת התלמידים כרטיסיות משימה:
 
 
אנחנו כותבים חוקים!
אתם נבחרת על ידי חבריכם לכתה ועל ידי הנהלת בית הספר.
הנהלת בית הספר וועד ההורים עם המועצות האזוריות הטילו עליכם משימה:
חברו 3 חוקים מפורטים שמטרתם לשמור כל "כדורי" נקיה ויפה.
 
חוק 1 :___________________________________________
 
 
 
חוק 2 :___________________________________________
 
 
חוק 3 :___________________________________________
 
 
 
 
 
מנחה: לאחר שהתלמידים ביצעו את המשימה, יש לחלק להם את נוסח החוק הקיים:
הגדרת העבירה:
"השלכה"- זריקה, שפיכה, נטישה, השארה וגרימת לכלוך ברשות הרבים.
"פסולת" – שיירי מזון, קליפות, ניירות, בקבוקים, אריזות למיניהן, גרוטאות ובדליי סיגריות, פסולת בניין וגרוטאות רכב.
החוק קובע איסור השלכת פסולת וגרימת לכלוך ברשות הרבים,או מרשות הרבים לרשות היחיד.ישנה הוראה מפורשת המטילה את האחריות לעבירה שנעברה מתוך רכב על בעל הרכב או הנהג. אזרח שנמצא אשם בביצוע עבירה של השלכת פסולת ברשות הרבים, נקנס בדרך של קבלת "ברירת משפט" המאפשרת לו לשלם קנס או לבחור להישפט בבית המשפט.
ההכנסות מהקנסות מיועדות ל"קרן לשמירת הניקיון", שמטרתה לפעול לשיפור רמת הניקיון בארץ. כל רכב המשמש להסעה ציבורית-אוטובוס, מונית,טרנזיט-חייב בהתקנת שלט המורה על איסור השלכת פסולת מהרכב.
החוק מחייב כל רשות מקומית לקבוע אתר מיוחד לסילוק פסולת בניין וגרוטאות רכב ולפרסם מיקומו ברבים.
מנחה: שאל את התלמידים
-         מה ההבדל בין חוק לבין כללי התנהגות המקובלים  בחברה (נורמות)? אם יש נורמות חברתיות, ואם יש לתושבים מוסר אישי, מדוע צריך חוק?
-         האם החוק חל על רשות היחיד(בית, משפחה)?
-         מדוע אנו מקפידים על שמירת הניקיון, השקט ועל הרכוש גם ללא חוק כאשר מדובר בבית ובחצר הפרטית שלנו?
ישנם קודי התנהגות מקובלים: אם לא היה חוק האוסר על השלכת הפח הביתי אל הרחוב, האם היינו עושים זאת? אם לא היה קנס על המשליך פסולת בניין בחצר גן ילדים, האם מישהו היה משליך פסולת כזאת? האם אנו חיים רק על פי החוקים של מדינה ישראל?
לא! אכפת לנו מהסביבה כפי שאכפת לנו מהבית הפרטי שלנו
מנחה: בקש מהתלמידים לנסח "אמנת ניקיון" , בה יתחייבו מרצון ומאהבת הסביבה (אך לא מתוקף החוק) לשמירה על ערכי הטבע, על הניקיון, על סביבה שקטה, נעימה.
החתם את כל התלמידים על האמנה- ניתן להחתים כיתתית, שכבתית, בית ספרית. אפשר שבכתות יכתבו נוסחי אמנות ונציגי שכבות יישבו יחדיו וינסחו אמנה אחת קולקטיבית לחברת התלמידים בבית הספר.כולם יחתמו עליה-אישית(כמו מגילת העצמאות)
לאחר מכן לתלות את האמנה בלוח מודעות בולט.
 
 * דף תצפית......
*  דיוני דילמה-     ל קבוצה תייצג צד אחר בדילמה.           
ניסוח כרטיסיות שונות וכל תלמיד יתבקש להסביר את העמדה המיוצגת בכרטיסיה בפני הכתה:
דילמת מנהל ביה"ס              דילמת מנהל הכפר
          דילמת מחנך הכתה              דילמת המורה המקצועי
דילמת התלמיד         דילמת ההורה         דילמת________        
 
מס'   7   – קבוצת יזמים לפיתוח ושימור
אתה חבר בצוות יזמים צעירים- עליכם להכין תוכנית פיתוח למקום X
המטרה: להפוך את המקום לאתר מבקרים.
זמנו ישיבה והחליטו: מהו הייעוד? מה תקימו במקום? מה הצרכים של הסביבה האנושית? מהם תנאי השטח? מה חסר? מה כבר יש בסביבה?  וכד'
האם המטרה מוזיאון? אתר שימור היסטורי? מהו ערכו הרגשי?
הצג תוכנית ושרטוטים למנהל...
מס'  8  - "משחיתים  נמאסתם !"
מטרה: התלמידים יכירו קטעי מקורות העוסקים ביהדות ובהלכה לבעיות איכות הסביבה, שמירה על ערכי טבע, נוף, ואהבת הבריאה.
עזרים: חפצים שבורים- ספר קרוע, צעצוע שבור, כסא שבור, בגד קרוע, בובה מפורקת ...
מנחה: האם יש קשר בין שמירה על סביבה נקייה ובריאה לבין קיום תורה ומצוות?
מה מכריע כשקיום מצווה ואיכות הסביבה "מתנגשים"?
כסא שהושחת,
ספר תנ"ך קרוע
ספר גיאוגרפיה מקושקש וקרוע...
שאלה: מהי ההרגשה כשרואים חפצים אלו?
          האם ההשחתה זה דבר שלילי?
          מדוע אנשים משחיתים?
          כיצד אפשר לעצור תופעה זו?
 
לחבר תרגיל הקשור לנושא ניהול גבולות:
מושג גבול/קביעות/חדירות/גמישות
תגמולים
סנקציות         "  לכלכת   -   שילמת !  "
קביעת ערכים משותפים לכל באי כפר הנוער כדורי
 
  דף הבית | בית הספר | הפנימיה | המשק החקלאי | צור קשר | שירות
כל הזכותיות שמורות © כפר הנוער החקלאי הניסויי ע"ש כדורי, משנת 1933 המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועלית הנוער
כפר הנוער כדורי ד.נ. גליל תחתון, מיקוד 15242 | טלפון 1599565555 | טלפון חט"ב 04-6629502 | טלפון חט"ע 04-6629500