משק חקלאי פנימיה בית ספר
בית ספר חקלאי ניסויי כדורי
ההרשמה לפנימיה לשנה״ל הבאה נפתחה! התקשרו עכשיו: 050-6234941 חגית
יום שני25/09/201704:01
  בית ספר חקלאי ניסויי כדורי
 
 
דף הבית >> בית הספר >> כללי >> חינוך חברתי >> תכנית חינוכית ותרבותית
חזור לבית הספר
תכנית חינוכית ותרבותית
טקסים
מועצת התלמידים

ליקטה, כתבה וערכה טובה כהן רכזת חינוך חברתי שש שנתי
תפקיד הרכזת החברתית
התפקיד מתבטא ברמות השונות של פעילות מול הגורמים השונים בביה"ס::
ברמה בית ספרית כוללת:
  1. תכנון שנתי של פעילויות התרבות בבית הספר
  2. אחריות על ביצוע התוכנית.
  3. תיאום בין בעלי התפקידים בביה"ס הנושאים באחריות לחינוך ערכי-תרבותי.
  4. תכנון אירועים וטקסים.
  5. בניית סל תרבות בתחומים הבאים: מוסיקה, מחול, תיאטרון, תקשורת, ספרות, קולנוע, מוזיאונים.
  6. קיום קשר עם גורמי חוץ בית ספריים.
עבודה עם רכזות מורים מקצועיים ומחנכים:
1.       שיתוף בבחירת ובחינת התכנים לתוכנית השכבתית.
2.       אחריות הביצוע של הפעילות התרבותית  ( על פי חלוקת שכבות כפי שמופיע בהמשך )
3.       העברת  חומרים בנושאי תרבות שונים ( חגים, ימים מיוחדים.. .)
4.       קבלת משוב ממחנכים, מורים על פעילויות התרבות השונות ברמה הבית ספרית בכללוהכתה בפרט
5.       ארגון חומרי למידה להפריה הדדית(בחדר הריכוז החברתי) להפריה הדדית
6.      שיתוף מורי אומנויות(מוסיקה, תיאטרון, מחול, תקשורת ) בטקסים ובאירועים.
עבודה עם תלמידים:
1.       בניית טקסים והפעלות
2.       תכנון מסיבות , מפגשים כיתתיים, שכבתיים והוצאתן לפועל.
3.       מועצת תלמידים העצמת מנהיגות צעירה
4.       עידוד וקידום פרויקטים שונים: טיפוח חזות ביה"ס, גיוס תרומות, הוצאת עיתון
5.       הפעלת חבורת זמר בית ספרית.
" רוב המורים והמחנכים אינם מוכנים להודות בשגיאותיהם,          
         הרכזת החברתית לעומת זאת
               הייתה מוכנה , אילו היו לה..."
                                      ( פלוני אלמוני)
" חובתה של הדעת לדבר
      זכותה של החוכמה להקשיב."
                                 ( אוליבר ונדל הולמס )
 
                          " כל סוף הוא תמיד התחלה-
                                   של משהו אחר,
                                      טוב יותר, רע יותר,
                                                 משהו אחר!...."
 
תוכנית פעילות חברתית
כפר הנוער החקלאי ניסויי "כדורי" מאמין מאד בפעילות החברתית ערכית ומאפשר את קיומה בצד הלימודים ההישגיים למטרת השגת תעודת בגרות, גמר לכל תלמיד.
העבודה המשותפת של ההנהלה ,המורים, התלמידים וההורים מאפשרת חיים בצוותא לכל באי בית כדורי. כל הנכנס בשערי הכפר מרגיש באווירה הנינוחה והשלווה.
בשנת הלימודים תשס"ג כפר הנוער "כדורי" ציין 70 שנה להיווסדו.
כמדי שנה גם השנה הפעילות החברתית רבה מאד. בכל כתה מקפידים המחנכים לקיים את שעת המחנך כנדרש . לכל שכבת גיל יש את הנושאים הרלוונטיים וניתן דגש לנושאי אקטואליה . התלמידים שותפים בדיונים ובהעלאת הנושאים השונים. ככלל ניכר כי התלמידים שותפים יותר ולעתים קרובות הם המנהלים ומקדמים נושאים שונים.
מטרות החינוך החברתי:
א.      לפתח תלמיד בעל תכונות אופי חיוביות, הרואה משמעות במעשיו והשואף למיצוי עצמי של יכולותיו האישיות.
ב.      לחנך את התלמיד לעבודת צוות ולחיים בחברה הוגנת רב תרבותית.
ג.        לחנך את התלמיד לאזרחות טובה ותורמת בחברה הישראלית , לחנך למעורבות, מחויבות ונטילת אחריות במילוי תפקידים חברתיים.
ד.      לפתח בתלמיד את הפתיחות לקבלת ערכי תרבות אוניברסליים.
ה.      לסייע לתלמיד להתמודד  עם בעיות הנובעות מתהליך התבגרות.
ו.        לבנות מסורת בית ספרית ערכית קהילתית בפעילויות, בטקסים ובאירועים.
מבנה התוכנית:
התוכנית פורסת את נושאי הפעילויות החינוכיות תרבותיות על פי שכבות גיל וכלל בית הספר ומציגה אחריות ביצועית לכל פעילות.
כמו כן מוצעות פעילויות תרבותיות ( סל תרבות- באמצעות סל תרבות ארצי )בתחומים שונים: ספרות, מחול, תיאטרון, תקשורת, מוסיקה, קולנוע, מוזאונים.
יש לציין שבחינת ההיצע נעשה בשיתוף הרכזות היועצות של כל שכבה וכן רכזי מקצוע.
כל תוכנית הינה בסיס לשינויים, וכל הצעה/יוזמה תתקבל בברכה
 
נושאי העניין בחטיבת הביניים :
שכבת ז'
 התבגרות  תוך מתן דגש בכל החברות והדתות. שילוב היועצת החינוכית בכיתות מאפשר לתלמידים להיחשף לנושאים באופן המקצועי ביותר. שנת בר-מצווהכמו כן משולבות בנות מדרשת ה"זורעים" בנושאי החגים והמורשת של הדתות השונות.  ישנה התמקדות בעבודתשורשים בה כל תלמיד חוקר את עבר משפחתו במעגלים השונים תוך שימת דגש לרב-תרבותיות ובסיום כל השכבה מקיימת פעילות בהקשר הרב תרבותי שנמצא על ידי התלמידים בחקר משפחותיהם בשירה, ריקוד והווי  בשילוב ההורים והקהילה.
שכבת ח'
עוסקות בהיבטים השונים של נושא האלימות בחברה ודרכי ההתמודדות והמניעה.
נושא נוסף הוא גיל ההתבגרות האהבה, החיזור הידידות הבעת רגשות וכד' נושא המשולב בשעורי ספרות, מפגשים עם היועצת בכיתות ועם אנשי מקצוע שונים. נקבע שיעור קבוע במערכת לכל כתה מעצם היותנו בית ספר ניסויי שעור " תרבויות" בו התלמידים נחשפים, חוקרים ולומדים אחר תרבות האחר, באמצעות למידה פולקלור, תיאוריות ומושגים.
שכבת ט'
 תוכנית מניעה- עישון,אלכוהול.
 מעגלי חיים-     בחירה- בחירת בני זוג, הקמת משפחה, אירוסין, לידה קריאת שם, מילה,
טקסי מעבר-    שונים ובניהם לקראת אמצע השנה בחירת מגמה לחטיבה העליונה,
התמודדות עם-  לחץ חברתי ,שינויים, בגרות והתבגרות
 
חבורת זמר:
לבית הספר חבורת זמר שחברים בה תלמידים מחט"ב, חט"ע. בכל תחילת שנה מתקיים יום פתוח למיון ו קליטת תלמידים בעלי כשרון  להצטרף. התלמידים עובדים על פתוח קול וביחד בוחרים את הרפרטואר לטקסים הבית ספריים. כמו כן פעם בשנה הם מייצגים את כפר הנוער ביום חבורות זמר שמקיים האגף לחינוך התיישבותי. את החבורה מלווה המוסיקאי אילון אבירם יחד עם הרכזת החברתית .
מועצת תלמידים:
שותפים בה נציגים מכל הכתות מחטיבת הביניים וחטיבה עליונה. בכל תחילת שנה מתקיימות בחירות בכתות . התלמידים בוחרים את הנציג מכיתתם שייצג אותם במועצה הבית ספרית במקביל מונהגת מועצת שכבה ע"י מחנך מהצוות.
ההנחיה ניתנת על ידי טובה הרכזת החברתית המובילה את המועצה.הפעילויות מגוונות: התרמה לגופים שונים הזקוקים לעזרה כמו מלחמה בסרטן אקי"ם, עוורים וכד'.  ביקורים במחלקות ילדים בבתי חולים עפולה ופוריה. בערבי חג, סיוע למשפחות נזקקות.  הפעלת רדיו בית ספר, הפקת מסיבות וטקסים, כתיבת עיתון ועוד.
הפקת יום חילופי שלטון בו מתנסים התלמידים בעולם המבוגרים ונוטלים על עצמם את תפקידיהם ליום אחד בניהול בית הספר.
סל תרבות:
במסגרת "סל תרבות" נחשפים התלמידים למגוון תחומים: מוסיקה, מחול, תיאטרון, קולנוע, סיורים, תיאטראות, תקשורת, אומנות, ספרות – לכל שכבה מותאמת התוכנית  החברתית תרבותית.
הסיורים- הלימודיים שניים/שלושה לכל כתה . בכל שנת לימודים בנויים בהקשר התוכנית הלימודית ומותאמים לנושאים הרלוונטיים לכל שכבת גיל. מגוון הפעילויות ברוח היותנו חברה רב תרבותית ומאן שמופקים אירועים ויוזמות בנושא. כמו יום ערבית בשכבת ח' , יום המוקדש ל"חודש החגים" דצמבר- כריסמס, רמדאן, חנוכה-שכבת ח' . אך הפעילות בחודש זה מקיפה את כל תלמידי ביה"ס מעצם היותנו בי"ס רב-תרבותי . ערב עדות , ערב צ'רקסי, ערב נעל"ה וכד'.
נושאי העניין בחטיבה העליונה :
שכבת י'
מעצם היותנו בית ספר ניסויי רב תרבותי פותחה תוכנית עירוב ובידול ( התייחסות לכל אחד מתלמידי השכבה בהתאם למוצאו הדתי, תרבותי חברתי ובמקביל ניסיון לפתח מודל של שילוב ועירוב בין כל הגורמים.
 מעברים- התייחסות למעבר מחטיבת הביניים לחטיבה עליונה ע"י מחנכים ויועצת השכבה. סמים נושא מורחב מעצם חשיבותו תהליך למידה והתייחסות מניעת שימוש ובעקר הבאת מרב המיידע לכל תלמיד על מנת שיבין את חומרת השימוש והנזק הבלתי הפיך בניסיון ושימוש גם אם מתוך סקרנות לדעת שיש דברים שכדאי גם לא לנסות אפילו במחיר של ה"הפסד" מעמד חברתי...,
חינוך מיני וקבלת השונה - הומו ,לסביות וכד'.
מחויבות אישית  ,שייכות הפרט לעמו לקהילתו (פרוט בהמשך) 
ערב שיא- יום הפוך
שכבת יא'
המשך הנושאים שעסקו בהם בשנה קודמת (שנת י' ) וכן הנושאים:
תוכנית  הכנה לצ.ה.ל. , נהיגה זהירה וכל הקשור בנושא תאונות הדרכים.
ערב שיא- ערב צ'רקסי
 
שכבת יב'
תוכנית הכנה לצ.ה.ל - בשילוב המד"ן והיועצת  של השכבה,המשך פעילות משנה קודמת  (פרוט בהמשך)
תאונות הדרכים: ביקור בבית לוינשטיין, הרצאת אורח – מיידע,חוקים והתנהגות בכביש –יצירת מודעות, פעילות כיתתית מונחת על ידי המחנכים,
סרט - "דנה לא רוקדת עוד " ומפגש עם דקלה גיבורת הסרט  ( היא דנה בסרט )
המשך פעילויות כיתתיות עם המחנכים
סכום הסרט- "תסתכל לי בעיניים" (מנקודת תצפית של נהגים שגרמו לתאונות)כולל הנחייה מובנת בסיום הצפייה בסרט
הקמת פורות ברשת האינטרנט "בואו נדבר על זה"... בפורות יתנהל רב שיח על ידי תלמידי השכבה המורים ההורים ...בעקבות הלמידה הפעילויות וההתנסות האישית של התלמידים שהם בעלי רישיונות חדשים ...
תהליכי פרידה מהפנימייה ( ישנם חניכים שזה ביתם מכתה ז' ), מבית הספר ,מהמורים, מהחברים וכל המשתמע...
  • בנושא תאונות דרכים , אנו נמצאים בשלב בניית תוכנית תלת שנתית אשר תתאים לבית ספרנו.(טרם גובשה סופית )
  • בנושא סמים נבנתה תוכנית בית ספרית - נ"ס - בהנחיית המנהל לחינוך התיישבותי, (רצ"ב התוכנית.
  • ערב שיא- ערב נעל"ה – במרכז הערב מעלים תלמידי השכבה מנעל"ה יחד עם חבריהם הוותיקים הישראלים  ערב באומר צליל וריקוד המתאר את עליתם וקליטתם בבית הספר בפנימייה ובחבה הישראלית.
  • מוכנות ונכונות לשרות משמעותי בצה"ל
תוכנית  לשכבת י"א  הכנה לשרות  בצה"ל 
מפגש 1 –    שיחת פתיחה+ שאלון+ חיילות מקדים
מפגש 2  -    מחויבות לשרות
מפגש 3 –    שבויים ונעדרים
מפגש 4 –    דרגות וסמלים
מפגש 5 –    מנהיגות צבאית
מפגש 6 -     יחסי מפקד פקוד
מפגש 7 -     חובות וזכויות לחייל
מפגש 8 –    קרבי 1
מפגש 9 -     קרבי 2
מפגש 10 -   שירות נשים בצה"ל
מפגש 11 -   זרועות אוויר , ים ומודיעין
מפגש 12 -   סלנג
מפגש 13 -   מערך מסייע
מפגש 14 -   אסון המסוקים
מפגש 15 -   מסלול גיוס מיוחדים
מפגש 16 -   שיחת סכום
 
·       שבוע פעילות גדנ"ע  
תוכנית ההכנה לצה"ל לשכבת  י"ב   
מפגש 1  -    פתיחה והכרות
מפגש 2 -      זכויות וחובות החייל והחובה – מחויבות לשרות בצה"ל
                     זכויות וחובות החיילת
                     תנאי שרות
                     חוק יסוד ושרות הביטחון
                     צבא, דמוקרטיה
מפגש 3 -      תהליך מיון ושיבוץ בנים/ בנות+ שאלון העדפות בנים- ע"י מדני"ת.
                     יועצת – התמודדות עם שיבוץ לא רצוי    
מפגש 4 -      שבויים ונעדרים : רון ארד.
מפגש 5-       חיי"לות 3 חי"ר -  גבעתי, גולני, צנחנים וכד''
מפגש 6 -      שוויון בין המינים בצבא + סרט
                     שרות קרבי לבנות: טייס, חובלים...      
מפגש 7 -       חיי"לות 4  +5  אגף מבצעים+ אגף מסייעות
מפגש 8 -       מדנ"ית סובלנות ב צבא,
                      יועצת : הסתגלות למצב החדש, התמודדות בצבא
מפגש 9 -         חיי"לות 6  מסלולי גיוס מיוחדים
מפגש 10 -      שרות משמעותי – יועצת ומד"נית
מפגש 11 -      שרשרת חיול וסלאנג צבאי
מפגש 12 -       יום חוויתי  ביתנים, "דמי"  בקו"מ (במידה ויהיה תאריך ביקור)
מפגש 13 -      טירונות בנים / בנות – השבועה + סרט – צפייה מונחת ע"י היועצת ומדני"ת.
                       פירוט טירונות לבנים,   בנות
                       ניתוח השבועה
מפגש 14 -      מפגש סיום ופרידה + שאלון       
* יום בעקבות לוחמים ברמת הגולן
* "טירונות"- הצגה של תאטרון אורנה פורת מרץ  2006 לתלמידים ובמקביל ההורים יפגשו עם קציני צבא אשר יעדכנו אותם בתהליכי הגיוס של ילדיהם.
*  כושר  גופני -  מכשירים בקנטרי קלאב  עפולה    
                                * ייתכנו שינויים ותוספות במהלך שנת הלימודים .                                                                                      
תכנית המחויבות האישית בשכבת י' :
מטרות:
  לחזק את תחושת השייכות של התלמיד לקהילתו.
  להביא לידיעת התלמיד את צרכי החברה שאינם  יכולים לבוא על סיפוקם באמצעות השירותים  הממוסדים,
     ולטפח   את הכרתו בכך שחובתו לתרום מזמנו לסיפוקם.
  להדריך את התלמיד לקבל החלטות ערכיות בתחום חובותיו האישיות, החברתיות והלאומיות.
  לחזק את התלמיד במצבים של קשיים וכישלונות: להביא להכרה, כי קשיים וכישלונות הם חלק לגיטימי                     מהתנסות  ראשונית.
«(כל קושי הוא ניסיון בדרך להצלחה)»
  לשפר את התקשורת בין-אישית של התלמיד עם הזולת.
  לסייע לתלמיד לעמוד על נטיותיו, יכולתו, ומגבלותיו.
  לאפשר לתלמיד להכיר את מרב האפשרויות התעסוקתיות
  דף הבית | בית הספר | הפנימיה | המשק החקלאי | צור קשר | שירות
כל הזכותיות שמורות © כפר הנוער החקלאי הניסויי ע"ש כדורי, משנת 1933 המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועלית הנוער
כפר הנוער כדורי ד.נ. גליל תחתון, מיקוד 15242 | טלפון 1599565555 | טלפון חט"ב 04-6629502 | טלפון חט"ע 04-6629500